Cultuur, goed gezelschap en mooi weer

Als eerste: dankje voor de reakties, doet goed! Erg leuk om te ontvangen hier in BBK!

Krung Thep, stad van de engelen! Bangkok dus!
Wat een leuke stad! 10% van de Thaise bevolking is hier woonachtend, dat is wel aan de drukte te merken. Overal mensen en auto's.
Bangkok kent verschillende stadsdelen. Chinatown, Sukhumvit, Thonburi zijn enkele van hen. Elk district kent zo zijn karakteristieken, In Sukumvit zijn veel hotels en winkelcentra te vinden, Thonburi staat bekend om zijn klons, Pratunam, het zakelijke district en het centrum, waar de meeste bekende tempels zijn, de omgeving van vandaag.

Vandaag ben ik na heerlijk geslapen en ontbeten te hebben, begonnen aan mijn cultureel Bangkok toertje. Voor het hotel stopt de watertaxi. Met de watertaxi naar Tha Chang gevaren om daar de wandeltocht te startten. Erg handig van de Lonley Planet! Ik begon met het wandelen door de amulet market. Een hoop stalletjes en straat verkopers, alles in het teken van amuletten. Je kunt je geen buddha hangertje, muntje, beeldje bedenken of ze hebben het. Alle thaise mensen waren aan het zoeken wat het beste bij hen paste, een metalen amulet, kristal, steen, hout. Ik kon niet kiezen, heb het maar bij kijken gehouden. Een hele attractie op zich.


Na veel van hetzelfde gezien te hebben via de Universiteit gelopen naar het Grote Paleis. Een groot complex met tempels en beelden. De koning woont hier niet meer, jammer want het is echt mooi en goed onderhouden. Prachtig om er door heen te lopen, lijkt een beetje op de verboden stad van Bejijg maar dan compacter en mooier, beter onderhouden. Heel gauw in het complex vroeg ik aan een dame of ze een foto van mij wilde maken. Toen wilde zij dat ik een foto van haar maakte, dat was het begin van een super gezellige dag samen met de in de VS woonachtige servische Dragana. (de liefe) Erg vriendelijke, spontane en relaxte dame/meisje. Ze heeft net een mba gedaan. Ben blij dat ik met haar oud Bangkok heb mogen meemaken, ze was echt super relaxt en easy going, werkt aanstekelijk en is een goed tegenpool voor deze snelle dame!
Gelukkig maakte ze ook overall fotos van, dus kon ik ook ongestoord heeeeel veeeeel fotos maken. Was mijn polariteit filter aan het uitproberen. Zij was in ieder geval blij dat ik haar ook veel op de foto heb gezet. Hahha

Na het paleis zijn we gaan kijken bij Wat Phra die er naast ligt. Daar kun je de Emerald Buddha zien. Een kleine blauwe Buddha die op de top van een gouden altar zit. (erg mooi, helaas geen foto mogen maken) We zijn even tussen de biddende thaise mensen gaan zitten en van de gouden en zilveren muurschilderingen en verhalen genoten. Deze Buddha is in Chian Rei gevonden. Men dacht eerst dat het een simpel beeldje was, jaren later hebben ze ontdenkt dat het erg bijzonder was omdat het van jade gemaakt is en sinds dien wordt hij bewonderd, aanbeden en verkleed afhankelijk van de tijd van het jaar.

We vervolgden onze weg richting Wat Pho, een groot tempel complex, niet alleen door de omvang maar omdat daar twee grote Buddhas te vinden zijn, naast een hoop verschillende beelden. De bekendste Buddha is de Reclining Buddha, een liggende heer van 46 mtr lang en 15 hoog. Hij beeld de overgang van Buddha naar Nirvana uit, zo wil ik ook de overgang maken, lekker liggend en relaxt. Voor dat we deze liggende heer bekeken zijn we in een van de andere tempels gegaan en daar ook beelden gezien. Erg indrukwekkend, prachtig om te zien dat er nog zo veel mensen gebruik maken van het complex om te komen bidden.

Daarna zijn we naar Wat Arun gevaren. Deze tempel ligt aan de overkant van de rivier. Met name is het in de avond en bij zonsondergang op zijn mooist. Maar ach, zo laat was het niet. Het is een soort toren, heel mooi bekleed met steentjes, porselein en beelden. Je kunt er op klimmen, als je geen hoogtevrees hebt en mooie fotos maken van de tempels en het paleis aan de overkant van de rivier. Heb daar een beetje rondgelopen en fotos gemaakt. In middels was het lunchtijd en de zon was op zijn felst! Buikje had ook in middels trek.
We zijn met de boot richting Chinatouwn gevaren, heerlijk de wind. Genoten van het uitzicht van de rivierhuisjes en aan de andere kant het nieuwe en modern Bangkok met zijn hoge gebouwen.

In Chinatouwn hebben we heerlijke soep op straat gegeten. Hmmm.
Zo een standje is een soort tweede huis, als je kinderen hebt en je werkt daar neem je ze gewoon mee, ze kunnen indien nodig in een provisorisch bed slapen. De afwas doe je gewoon in teiltjes langs de weg. Alles is prima. De bediening super vriendelijk. Na deze maaltijd zijn we Chinatouwn ingelopen, en wirwar aan straatjes met typische geuren en 1001 ding te koop, van linnengoed, t-shirts tot lampjes, nagelkippers, lekkernijen, chinese kruiden, peking eend. Noem maar op. Vooral is er een hoop prolaria en troep te koop. De grotere straten zijn net als in China, alle winkels zijn te herkennen aan de Chinese borden en aan de aangeboden goederen. Heel bijzonder.

Het was in middels laat, de kraampjes gingen dicht en wij waren moe en uitgelopen. We zijn met de boot naar mijn hotel gegaan, daar koffie gedronken om daarna naar Khosan Road te gaan. Daar is het hotel van mijn gezelschap van vandaag. Ze vliegt vandaag naar Istamboel om daarna naar Servie te gaan voor familie bezoek. We hebben nog wat geshopt en dan afscheid genomen. Haar fotos stuur ik wel op! Onderweg mijn ogen uitgekeken, Khosan is een grote drukke straat, vol met standjes, eettentjes, mensen, ook massage standjes. (nee vandaag niet)

Na het afscheid heb ik nog op straat noedels gegeten terwijl ik naar het hotel ben gelopen. Ondertussen nog een omslagbroek gekocht. Erg leuk. Twee broeken is toch wat te weinig hier met al het zweten.
Nu hier in het hotel, nog een biertje drinken en de blog plaatsen op het terras van het hotel. Het is echt prachtig hier, het enige minpuntje is de depressieve muziek die ze draaien. Van die oude romantische muziek maar dan in cover versie. Zo vreselijk dat het grappig is.

Ik kijk tevreden en voldaan op deze dag terug, heb genoten van alles wat er te zien was, heb het relaxt en met aangenaam gezelschap mogen meemaken, daarbij was het prachtig en zonnig weer! Wat wil een mens nog meer!

Morgen fietstocht en wat het lot mag brengen!

Reacties

Reacties

Puk

Geweldig! Leuk hè, als je alleen reist ontmoet je zo makkelijk leuke mensen! Prachtige foto's ook, die bekijk ik morgen op m'n laptop, voor m'n iPhone een beetje te veel gevraagd en ik wil ze natuurlijk in groot formaat bewonderen. Succes met vroeg opstaan en veel plezier op de fiets!!!

Erik

Leuk om zo je reis mee te beleven Fe! Is net of ik een soort van boek aan het lezen ben zo met leuke verhalen, grappige situaties en interessante bezienswaardigheden. Anekdotes blijven het leukste natuurlijk! Snel meer!!!!!

Ina

Zoooooo je bent een expert geworden op gebied van budha´s. Wat interessant. Fijn dat je een relaxte tegenpool hebt gevonden voor die dag. Lekker genieten, de dag is lang zat. Ik geniet van je lange dagelijkse top verhalen. Guay........

Evie

Joehoe! Tis hier nu maandagochtend en ik mis je nu al... Weekend was weer 'drama' en dat kan ik dus nu niet aan je kwijt... Zal het ook maar gaan opschrijven dan, haha. Zo te zien en te lezen verveel jij je iig geen moment, stoer hoor! Ben echt benieuwd naar wat er allemaal nog op je pad gaat komen!

Wouter

Wat een genot om zo te zien. Dan gaat alles kriebelen en ben ik in staat m'n rugzak te pakken en de eerst volgende vlucht te nemen! Ontzettend leuk om zo te volgen wat je doet. Veel plezier op de fiets en blijf je volgen!

Manon

Moppie,

Klinkt goed allemaal. Grappig heel veel dingen komen weer terug in mij herinnering. Leuk zo ontmoeting met Dragana, ben benieuwd naar de nieuwe spelers in jouw reisverhaal. Gelukkig gaat het goed met de hoofdrolspeler !!!

Dikek kus.

Es

Hey Fe,

Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt! We kijken al uit naar je volgende verhaal. Ook erg leuk dat je iemand was tegengekomen waar je je tocht mee kon delen.

Lieve groetjes,
Es en Leon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!