Downtown Manhattan

Het is vandaag prachtig weer geweest, geen wolkje aan de lucht. Daar waar we de afgelopen dagen in de warmte van onder de wolken gewend zijn geraakt, vandaag een stapje verder, de warme zon op onze huid.

We begonnen onze tour met de hop on hop off bus op de 50e, vlak bij ons hotel. We zijn in de bus gebleven tot vlak bij Ground Zero. We hebben het Empire State building achter ons gelaten en hebben het Flatiron gebouw vanuit de bus bekeken. We zijn via Blakerstreet gereden en hebben vanuit de bus een stuk van Soho, Little Italy en Chinatouw gezien.

Vlak bij waar ooit het WTC stond hebben we in het park wat gegeten om daarna naar Ground Zero te gaan kijken. Ramp tourisme op en top. Je ziet niet veel. Ze zijn druk met de wederopbouw. Door alle beelden in de herinnering kun je je een voorstelling maken van hoe het is geweest. Er is een kleine soort expo ruimte dat het momorial center heet. Daar kun je een beetje zien wat er is gebeurd maar je kunt ook voelen dat de nadruk ligt op herbouw en verder gaan, dat, zonder te vergeten wat er ooit is gebeurd op 11 september 2001. Wat vliegt te tijd. Wedden dat je nog weet waar je toen was?

We zijn via Broadway doorgelopen naar de pier waar je een tour kunt nemen naar Ellis island. Enfin er stond een rij die ongeveer twee uur zal duren, dus laat maar, we hebben de tickets en kunnen in de loop van de week wat vroeger in de ochtend komen en de tour alsnog beleven. Dan maar afwachten of we dan ook twee uur in de rij moeten staan. We dachten met de gratis ferry naar Staten Island te gaan en eenmaal daar aangekomen bedachten we dat het weinig zin had om de ferry te nemen naar ergens waar we niet naar toe willen om langs de Statue of Liberty te varen terwijl we deze ook door andere tours te doen van dicht bij konden zien. Dus, op naar de metro. Zonder het te weten kregen we een kaart van 20 dollar terwijl we een van 8 wilden. Enfin, dat krijg je als je niet gepast betaald en niet goed leest hoe het apparaat werk, toch makkelijk zo een kaart! We gingen er zo maar vanuid dat als je op de 8 dollar kaart drukt je krijgt waar je om vraagt en dat het apparaat vanzelf wisselt, dat werkt hier niet zo! Met de metro naar de 42e straat gereden, doet er ongeveer 15 a 20 minuten over. Daar weer op Times Squere aangekomen. (pfff krijg er in middels genoeg van! ;-))

Bij een deli twee hamburgers to go gehaald en naar de Circle Line boot tocht gelopen. Was ook een aardige wandeling. Tourist zijn is echt top sport hier! Enfin, daar een drie uur durende tour gehad door de Hudson en East River. Erg leuk om te doen, even zitten kwam ook lekker uit na een paar dagen de voetzolen versleten te hebben.

Maar goed, we zijn echte doorzetters! Voetzolen versleten of niet, al trezelend toch om 19:30 uur The Empire state building binnen gegaan. Het was niet rustig maar gelukkig niet super druk. We zijn na de controle posten en door de behoorlijk lange lege efteling zig zag rijen op de 3e verdieping naar de skyride gegaan. Een virtuele helicoptertrip over NY. Wel grappig om te doen en licht te ervaren hoe het is om in een heli te zitten.

Na de 22 minuten dureden trip over de skyline van NY zijn we met de lift op de 80e verdieping van het Empire State building terecht gekomen om daarna weer in de lift te gaan om de overige 6 verdiepingen achter ons te laten en op de observatory dek van het geweldige gebouw terecht te komen. Wat een uitzich zeg! Het was in middels donker en konden na een beetje dringen tussen de mensen toch van het uitzicht genieten. Het is zeker de moeite waard.

Na het uizicht ben ik bevroren de H&M binnengelopen om even een jasje te kopen! Ik had het al sinds de boottcht koud. De hele dag was het prachtig weer en ben verbrand, als het afkoelt voel je het wel.

Met me lekkere warme jasje terug gelopen naar het hotel. Geen voeten meer over, eigenlijk ook al over onze trek heen. Dus een instant soup bij de Deli gehaald en ma had nog een proteinekoekje bij zich!

Zware maar leuke dag geweest. Het was zooooo laat dat ik geen puf meer had om een en ander op internet te zetten! Bij deze, loop nu een dagje achter...

armando

que way parece un marathon , todo el dia de arriba a abajo salud pa

E

ben zo benieuwd naar dat uitzicht vanaf de 80e verdieping!