Brooklyn en tours

Wat een dagen in NY!

Van hot naar het op verkenningstour. Eigenlijk is de vakantie tot nu toe zien, fotos maken en verder gaan. Of even zitten, naar de gids luisteren en verder gaan.

Deze eerste intensieve dagen in deze geweldige stad zijn eigenlijk mooi om een eerste indruk van de stad te krijgen. Op de een of andere manier is in mijn gevoel het echt beleven tot nu toe in mindere mate aanwezig geweest. Misschien omdat ik in eerdere reizen toch met andere toeristen of locale mensen in contact kwam en nu niet echt.

16 juni zijn we, na dat deze ochtend, ma ontbijt had gehaald met de metro richting eindstation van lijn 1 gegaan, bij de Ferry naar Staten Island daar de City Tour bus gevonden en ingestapt om de Brooklyn tour mee te maken. Zal het kort houden. Het is zeker een onverwachts leuke tour. Brooklyn is leuk en schattig. Sommige straten zijn erg gezellig en kleurrijk, laagbouw, mooie huizen, kittige en schattige winkeltjes. Jay Z, de rapper woont hier ook en doet een hoop voor ``the community`, wist de strenge en toch grappige gids ons te vertellen. De architectuur is divers en je ziet allerlei verschillende ontwikkelingen in de stijl van de huizen, niet alleen wat betreft architectuur maar ook en economische klasse. De Nederlanders hebben hier door o.a. hun bouwstijl een karakteristiek gezicht aan de stad gegeven. De leuke bruinkleurige huizen, je weet wel met die schattige treden om op je eerste verdieping te komen maken daar onderdeel van. Wist niet dat aan de ene kant van de straat de huizen stonden en aan de andere kant de stallen voor de paarden. Erg leuk.

Na de Brooklyn Tour naar Chinatown gegaan. Het voelt echt als of je in China rondloopt. De mensen zij net zo, de winkels ook. Bijna niemand kan je in het engels verder helpen. De gids had ons een restaurant aanbevolen in Mott street, Mandarin Court. Heerlijk gegeten daar! Chineser kan niet! Blijkt dat Mott street een van de eerste straten waar de Aziatische immigranten zich vestigden en vanuit hier een grote eigen plek in deze stad hebben gecreëerd. Na het eten eindelijk weer eens een massage genomen. Heerlijk een chinese massage, tuina. Toch blijf ik dit type een van de beste vinden! Zowel ma en in zijn goed onder handen genomen en kwamen als herboren naar buiten. Weer vol energie om door de wijk te lopen en spullen te kopen. Tassen, t/shirts, petjes etc etc. Alles is in Chinatown te koop! Heb een lichte deja vu!

Na het shoppen zijn we naar het hotel gegaan, daar de tassen achtergelaten, even ontspannen en op naar de volgende tour. We hadden nog een nighttour te goed. Om 19:30 uur bij TS aan de tour begonnen. Weer de bruggen, weer de skyline, weer Brooklyn, weer een hoop verhalen. Erg leuk om de stad bij schemer en ook in het donker te zien. Gewoon doen!

Na twee uur zitten, fotos maken, kijken en luisteren weer op TS aangekomen. We zijn via 46e straat (restaurant row) teruggelopen naar het hotel. Voor te gaan slapen sushi to go in de kamer gegeten. Dit keer geen bier als afsluiter, in de super waar ik al in de rij stond met een blikje bier gaven ze aan dat ik alleen 6 kon kopen. Laat dan maar. Aan de overkant een mini Bacardi gehaald en verderop weer cola en hot coco voor mijn moeder gehaald. Bier hoef ik niet meer als afsluiter, home made baco is lekkerder en goedkoper. (ben ik toch een krent!, bier is 4 euro en mini bacofles 5) Sigaretten zijn hier trouwens ook niet te betalen! Vanaf 8 tot 11 euro! Dus....

Op de kamer nog wat geschreven en even naar buiten gegaan om een peukje te doen. Ik werd bijna omvergereden door een karretje waar ze overdag en tot laat in de avond spullen verkopen. Deze blijken ze naast ons hotel te stallen. Heb een hele tijd met Naim gesproken over het leven in New York. Was even een gezellig praatje buiten. Hij kwam uit Islamabad. Half Arabier half donker. Grappige mix en een hele aardige jongen. Was even leuk om met hem te praten.

Na het plaatsen van de blog van 15 juni gaan slapen. Hoop op wat relaxtere laatste dagen in NY. Dit tempo hou ik niet vol en wil ik niet meer! Het is tijd om NY wat rustiger te ervaren! ;-)