Liberty, Ellis en shoppen

Vandaag vroeg opgestaan. Het ochtendritueel gevolgd, koffie voor mij en warme choco voor ma.

Best vroeg naar Battery park gegaan, daar kun je de touristenferry naar Liberty en naar Ellis Island nemen. Ma was haar kaartje kwijt, die hadden we al een paar dagen ervoor gehaald en door de lange rij niet gebruikt. Ze waren zo vriendelijk om haar voor niets een nieuwe te geven. Aardig toch!

Het was prachtig en stralend weer. Na de dit keer niet zo een lange rij en de soort van airport security check konden we de boot van 10:10 uur nemen. Eerste stop was bij het beeld, we zijn op de boot gebleven en hebben een paar fotos van de fakkeldame genomen, dan van achteren en tegen de zon in. Lastig fotos maken. Wel een leuk gezicht. En je dan voor te stellen dat het aanzicht van deze dame voor zo veel mensen een meer dan emotionele waarde had. Een nieuw begin, een nieuw leven, hoop en dromen. En daar staan wij, nu 2010, kijken of we een leuke foto kunnen maken en even stil staan bij de betekenis van dit beeld.

De volgende stop was Ellis Island, waar miljoenen immigranten hun eerste voet op Amerika zetten. Het eiland ligt tegenover Manhattan. Het is een bijzondere plek. Het gebouw op zich is ook mooi. Maar als je naar alle beelden en fotos kijkt die door het gebouw heen de geschiedenis van de plaats weergeven gaat het hoopje stenen weer leven. Tassen, mensen, controles, herrie, je kunt het haast voelen.

Hier werden de nieuwkomers verwelkomd. Volgens mij was het vreselijk. Wachten na een lange reis, moe en met zin om aan een nieuw leven te beginnen. Je werd getest op intelligentie, getest op gezondheid en ze gingen na of je crimineel was. Dat alles als je met niets binnen kwam, als derde klas passagier. De eerste klasse passagiers die een rond de 2500 euro hadden betaald voor een comfortabelere overtocht hadden ook al betaald voor een gemakkelijkere controle al aan boord van het schip. De controle was dan minder en je hoefde niet op Ellis te wachten.

Het was een bijzondere ervaring om op Ellis te zijn geweest.

Na een stukje geschiedenis zijn we weer terug naar Manhattan gevaren. We konden op het water nog zien hoe vliegers aan het oefenen waren voor de Red Bull air race van morgen. Leuke bonus.

Eenmaal in Manhattan zijn we langs Wall street gelopen, daar de metro genomen naar Canal Street en bij Little Italy gelopen. Het enige wat over is van Little Italy is een gezellige straat in Chinatouwn. Je kunt hier vooral heeeeel veel Italiaanse restaurants vinden. Wij kozen voor Il Contino of zo. We hebben er super super lekker gegeten. Ik heb volgens mij nog nooooooit zo een lekkere spaghetti gegeten als side dish bij vlees. Hmmmmmm. Ma had ook wat lekkers, maar de computer veranderd de spelling dus schrijf ik het even los van elkaar g no ci. Het was even fijn om zo heerlijk te eten en even te zitten.

Met volle buik en nieuwe kracht ....shoppen! Pffffffff. Winkel in winkel uit. Redelijk wat gekocht. Spijkerbroeken, schoenen, blouse etc. Genoeg. Zijn nog bij G-star binnen geweest maar ja, daar waren geen goede deals. Koop dat wel in NL! Enfin. Een zware dag!

Uitgepunt in het hotel aangekomen, even bijkomen en weer gelopen op zoek naar avond eten. Het was zo laat dat we beiden geen trek meer hadden en hebben ergens een lekker soepje gegeten. Fijne afsluiter van de afwisselende dag!