Let’s cook!

Weer een korte nacht. Kan echt niet slapen zeg. Vanacht was het niet de yet lag maar het verwerken van alle indrukken. Bloggen is blijkbaar onvoldoende!

Om 8 uur ging de wekker, zelf op vakantie heb ik afspraken. Om 9 uur de was afgegeven en richting de kookschool gegaan. Was dus net op tijd. Tot mijn verbazing was daar helemaal geen kookschool maar het verzamelpunt. Er zaten nog twee vrouwen en een jong stel te wachten, allen uit engeland. Het jonge stel ging niet mee naar de markt maar wel naar de workshop.
Enfin, op een van de markten van Chiang Mai uitleg gekregen over kruiden, rijst, curry pastas, vlees en nog veel andere dingen gekregen. Het is echt bijzonder om te zien, ze zijn daar visjes aan het BBQ'en, net als diverse groentes. De currypastas, vismeuk en alles wat je door een soep of gerecht kunt doen kun je daar vers en per portie kopen. Een goede variant op onze knorr of conimex pakjes. Alles vers! Zo vers dat ze de vis in teiltjes hebben zwemmen en direct klaar maken voor je. Bijzonder om te zien dat je gewoon een spartelend visje uit kunt zoeken en gefileerd mee kunt nemen.

Heb daar fruit gekocht om te ontbijten, niet wetenden dat alles wat ik ging koken ook zal eten! HIHIH
Na de markt met een mini van verder gegaan, we zijn 15 min. uit Chiang Mai gereden, in een of andere luxe wijk. Er staan daar echt super grote huizen met groen er om heen. Dat zijn pas woonwijken zeg! Prachtige huizen. Hoe veel zal zo een huisje kosten?

In een van de huizen was de kookschool. Deze is van een bekende thaise tv kok die als eerste in 1993 een kookschool in Chiang Mai oprichte. Alles is tot in detail geregeld, iedereen spreekt engels en helpt bij het bereiden van de gerechten. Eerste krijg je een demonstratie en dan ga je naar je eigen kookplek. De uitleg is duidelijk en kun je zelfs via en plafond spiegel volgen. Mocht je het alsnog niet weten kun je vragen of het mooie boek raadplegen. Het is zo veel leuker als ze engels met je praten, kun je echt een gesprek voeren. Ze hebben ook zo een grappige humor. Jammer dat ze dat niet allemaal doen. Het heeft ook wat om met verschillende obers met handen en voeten een soort van gesprek te hebben, jammer dat je het alleen soms moet opgeven en nieuwsgierig achterblijft.

Heb een hoop makkelijke gerechten geleerd, hmm ik weet wat je nu denkt, wanneer kan ik langskomen? Nog even wachten! Een samenvatting van het menu van vandaag, soep met noedels en gehaktballetjes, spring rolls, rode curry met eend, kip met gember, kip in pandaneus bladeren en mango met kleef rijst. Heb alles opgegeten! Heerlijk, al zeg ik het zelf.

Tijdens het eten gezellig gepraat met de groepsleden. Verrassend, dacht eerst dat het een suffe groep was, zo zie je maar, geen vooroordelen hebben helpt. Het jonge stel maakt een wereldreis, hebben leuke verhalen en ervaringen gedeeld. Een van de engelse dames was ook erg gezellig en vriendelijk, veel met haar gepraat. Tijdens het koken staat er een semi kok bij je, heb ook met hen lol gehad, vooral tijdens het rollen van de pandaneus blaadjes en het inproppen van de kip.

Na de les heb ik een koffie bij Dada kafe gedronken en een paar mailtjes bekeken.
Vindt jullie reakties echt te gek, mijn dank is groot.
Leuk om te lezen dat jullie dingen herkennen er een gevoel bij hebben.

Net nog een massage gehad, super weer, heb op mijn kop gekregen, dan op zijn thais. Ik moest oefeningen doen, anders gaat het niet goed. Helaas weer geen happy ending! Hihih dat bewaar ik voor als ik ooit verliefd wordt. Sommige dingen moet je gewoon privé laten.
Straks ga ik naar de Night market waar ik met Quan heb afgesproken. (dame uit het vliegtuig). Gaan daar ff rondkijken. Eten hoeft in ieder geval niet meer, althans niet veel.

Morgen staat de trekking in de planning, ben al door Daan gewaarschuwd, zal af en toe afzien zijn! Hoop een hoop moois te kunnen zien. De groep heeft 8 leden, ben benieuwd.

Jongens, drie dagen geen blogberichtjes, dus ook een beetje rust voor jullie.

Fijne dagen en tot gauw.

Liefs,

Fedra

Reacties

Reacties

Theo

Hoi Fedra, je zult met je nieuw opgedane kookkunst zeker regelmatig eters gaan krijgen, maar dat is weer goed voor de afleiding.
Groetjes,
Theo

Puk

Hey!
Mac heeft ook even meegelezen en is nu stinkend jaloers;-D!
Wat goed en leuk geregeld die kookles: plafond spiegel! Ik zou dan meteen kortsluiting in mijn hoofd krijgen ivm m'n links-rechts afwijking...;-)

Volgens mij eet ik vanavond hachée....dussss

Manon

Ola,

Nice cooking. Zit ik hier met een droog scholiertje in mijn hand jouw verhaal te lezen.

Jiehoe, de trekking !!!. Pas op voor de waterslangen, geef die olifant een lekkere kus van mij en succes met het poepen en plassen in de rijstvelden..............

Tot snel !

Alexandra

Wat leuk zeg zo`n kookles! Misschien ook leuk om een keer te doen als bedrijfsuitje i.p.v. een kookavond in Den Haag?!

Geniet!

Alexandra.

Ina

Waw, als ik weer bij je ben wat een gesmul zal dat worden, hmmmm. En wat anders dan hier. Je had vast een lekker buikje, typo Alva .......vol :-))Ideetjes voor Kerstdiner o Año Nuevo haha.
Ben blij dat je overal zo´n lol in hebt. Het straalt er af. Veel plezier hyking. Kijk nu al uit naar je geweldige epistels. Ik zal ze missen deze dagen.... xx

Naomi

Hola Jefe!

top dat je zo goed bezig bent geweest, kan ik kooktechnisch eens iets van jou leren ;-),leuk! Heel veel succes en lol bij de trekking. Knuf van de beestjes!

Hans

Heeft het hulpje zoveel indruk gemaakt dat je niet kon slapen?

Leuk om zo je belevenissen te volgen. Ben benieuwd naar je trekking verhaal

Victor

Que rico suena todo, minigna! Y lo del masaje tailandés si me interesa que pases por la consulta y me expliques con detalle....
Que viva la aventura pues!
Un abrazo desde Tirol.

Erik

Ben blij dat de drie dagen weer bijna om zijn... Wil de rest van de verhalen lezen!!!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!