Heb je een wens, vraag het Buddha (return to Chiang Mai)

Heerlijke zonnenstralen maakten me om 9 uur wakker. Tot nu toe is dit wel de meest zonnigste dag. Ik aanschouwde de zonnenstralen door de lamellen heen en dacht, ik draai me nog even om. Hé, wat fijn, een lange nacht gemaakt. Het lichaam is het niet meer gewend aan een lange nachtrust en werd met dikke ogen wakker.

Na koffie op de kamer te hebben gedronken, richting Doi Suthep gegaan, de tempel in de bergen. Een tuk tuk gedeeld met een nederlands stel die ik regelmatig tegenkom. Zij gingen naar de dierentuin om de pandas te bekijken. Bij de zoo aangekomen, die aan de voet van de tempelberg ligt heb ik daar een truk taxi genomen. Normaal kun je die met andere delen, maar nu had ik deze voor mezelf alleen en moets dan ook 400 bath betalen voor brengen, wachten en verder gaan. Wat een luxe.
De tempel was mooi en ondanks al zo veel tempels gezien te hebben was deze anders. Vooral om de beweging er in en omheen. Na een klim van 306 treden langs diverse marktkraampjes kom je boven aan en kun je van het uitzicht over Chiang Mai genieten. Het complex bestaat uit een aantal kleine en een gortere tempel. Eromheen zijn verschillende huisjes en zaaltjes. Volgens mij wordt dit nog regelmatig, zo niet dagelijks gebruikt, niet allen voor monniken maar voor iedereen die een mis wil bijwonen. Is het wel een mis? Hoe zal dat werken? Een preek? Een verhaal? Geen idee eigenlijk.

In een van de diverse tempels kun je een zegening laten uitspreken en een wens doen. Ik heb voor een monnik gekield, een wens geuit terwijl hij mij met water besproeide en daarna een wit armbandje om deed. Maar voor niets gaat de zon op, als je klaar bent mag je een donatie geven. Ik ben dus nu door een echte monnik gezegend en hoop de kracht te hebben om mij wens te laten uitkomen. Als de wens in vervulling gaat zegt de traditie dat je naar de tempel terug dient te komen. Lijkt me ook niet verkeerd. Heb lang niet alles gezien.


In de naastgelegen tempel lekker heb ik nog even over het leven gedacht, terwijl Buddha over me waakte. Dit gaf me weer nieuwe energie.

Eenmaal in Chiang Mai nog wat rondgelopen op zoek naar een restaurant waar ze Kow Soy verkopen, bezweet en wel voor niets aangekomen, het was gesloten. Ben maar terug naar het hotel gegaan en heb daar rode curry gegeten en even met de eigenaar kennis gemaakt.
Hij heeft een pracht zaak neergezet, incl top team. Zoiets zal ik wel ergens in de wereld willen hebben. (nee, dit was niet de wens).

Tijdens de lunch kwam ik het nederlandse stel weer tegen die de pandas in de zoo gezien hebben, ik heb ze even mijn laptop geleend omdat ze voor een vlucht voor morgen wilden kijken. Ondertussen dacht ik, laat ik nog een laatste check doen voor mijn papieren, en ja hor. Ik heb te weinig tijd tussen de ene vlucht op de andere, dit omdat ze verwachten dat je zelf de transfer doet. Dus koffer halen en weer inchecken. Balen zeg, heb maar een nieuwe vlucht geregeld, een vliegtuig eerder voor het dubbele bedrag als de eerste boeking, ach, het gaat om 40 Euro, pfff. Gelukkig ben ik er op tijd achter gekomen. Anders had ik morgen echt stressssss gehad en weer een nachtje Bangkok meegemaakt.

Na deze inspanning had ik natuurlijk een massage nodig. Ik moet zeggen dat de laatste twee een beetje tegenvielen. De techniek was ok maar daar is alles mee gezegd. Het werkt, maar masseren is ook een beetje aandacht geven, energie overdragen en in beweging zetten, niet alleen techniek gebruiken, dat maakt het juist zo prettig. Masseren is voor mij is extra's meegeven.

De avond heb ik met het nederlandse stel doorgebracht, zijn nog voor de laatste spullen naar de avond markt gegaan en heb daar een kleine koffer voor het vliegtuig gekocht, een die je in de cabine kunt meenemen. Heb te veel kilos voor in de koffer, te veel souvenirs gekocht! Dat wordt een beetje spreiden, handig ook voor eventueel risicospreiding! Altijd een extra onderbroek meenemen!

Chian Mai zit er op jongens! Chiang Mai zal ik als een gemoedelijke stad onthouden, een plek waar je zo veel kunt doen en altijd een keuze moet maken. Een plek waar als mijn wens uitkomt, ik zeker weer naar toe zal gaan. Dan neem ik zeker een massagecursus, daar had ik nu geen tijd meer voor!

Awana, bedankt!

Morgen weer vliegen, twee vluchten, een naar Bangkok en de andere naar Krabi.
Heb zin in zes dagen niets, zes dagen zon, zee en strand. Zes dagen om verder te ontspannen en tijd te nemen om een paar dingen uit te denken/voelen.

Tot de volgende blog.

Reacties

Reacties

Puk

Klinkt heel apart, dat je gezegend bent. Ik heb het Buddhisme eigenlijk nooit als godsdienst beschouwd, maar als levensovertuiging.
En jij gaat zeker nog eens terug:-)!

Erik

Zes dagen niks??????
Dat gaat zomaar niet.
Wij willen wel boeiende verhalen hoor. Belevenissen. Gekke gebeurtenissen. nieuwe beelden. en en en....
Zo dan!

fe

ha ha ha
wat zijn jullie toch snel met de reacties, grappig.
ga nu echt mijn koffers voor morgen pakken
Erik, niets doen is voor mij ook wat doen, in de zin dat ik denk ik niet zo maar niets kan doen! hooguit niets doen op een ander eiland, of eiland hoppen. Denk dat je nog wat verhalen zult krijgen.
Of zal ik gewoon bij en in het zwembad blijven liggen? Kijken wat daar allemaal gebeurd.

Es

Hey Fe,

Geweldige verhalen. Leon en ik zitten dan ook te genieten van alles wat je hebt beleefd. Ben benieuwd wat je morgen weer te vertellen hebt :)

X Es en Leon

Daan

Hi Fe,

Dat niets doen bij jou daar geloof ik niet zo veel van hahaha... En na zulke actieve dagen valt het ook niet mee om ineens niets te doen (terwijl het zo lekker lijkt). Ik spreek uit ervaring. Dus ga maar lekker leuke dingen doen. Kunnen wij ook meegenieten ;-).

XXX Daan

Ina

Dat niets doen is toch niets voor jou dus net als je schrijft er zal nog best wel iets gebeuren op weg naar een eiland, b.v. snorkel ervaring :-))
Dan er maar voor zorgen door het gesproei dat de wens echt uitkomt om dan weer terug te gaan. In ieder geval weer lekkere positieve energie gekregen .
De rest bekijk ik in NL. Waw. Doeiii

Hans

Hé Fe,

Ik had vandaag 5 olifanten op de deurmat liggen!
Ben bang dat 1 weekend niet voldoende is.

Maar laten we eerst nog even van de rest van je reis genieten.

manon

Hi,

Begrijp niets meer van het tijdsverschil, loop ineens een dag en een verhaal achter ????

GOed zo een wens laten zegenen dus dat komt goed ! Zie op de foto ook de verschillende "dagen buddha,s" staan. Leuk !

Zo en nu naar het zuiden. Goede Reis !

Groet
Manon

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!