Uptown New York

Als logistieke geobsedeerde idioot een uitdating te gaan. Maandag, dinsdag en woensdag hebben we de hop on hop off bus tour. De weersvoorspellingen geven het volgende aan: maandag bewolkt, dinsdag minder bewolkt en woensdag regen. We hebben drie tours, uptouwn, douwntouwn en Brooklyn. Hmm. Wat doen we wanneer zodat we toch nog zonnig uitzicht over de skyline hebben en droog naar Ellisisland kunnen oversteken?

Maandag ochtend eindelijk een beetje uitgeslapen, om 9 uur wakker geworden en maar een keer tussendoor wakker geworden! Na ons gereed te maken voor de dag de buskaartjes bij planet hollywood opgehaald (zonder rij) en alvorens aan de uptouwn tour te beginnen zijn we een deli ingedoken en lekker toast en beagel gehaald.

De uptouwn tour brengt je langs het gigantische Central Park, Harlem en weer terug via de 5e avenue langs het park en veel bekende musea zoals metropolitan en guggenheim.

We zijn als eerste langs de apple store gereden. Nee, ben er niet uitgestapt! Heeft geen zin. Maar wel leuk om vanuit de bus te zien. The store staat opzichzelf al bekend door zijn glazen dak, als enige in NY.

We zijn bij CP uitgestapt. Bij het huis van John Lennon, naast de hoek van CP die nu Stoberry Fields heet om hem te gedenken. Even het park ingelopen en daar wat fotos gemaakt. Het is echt een mooi park, natuurlijk niet alles gezien maar wel onder de indruk. De films liegen niet, er zijn idd veel mensen aan het hardlopen, skaten en fietsen!

We volgenden onze tour rondom het park,dit keer te voet naar het museum van de amerikaanse geschiedenis. Daar weer op de bus gestapt en een rondje gemaakt via Harleem. Leuk om te zien hoe de omgeving veranderd en de 'hoods' echt hun eigen karakter hebben en ontwikkelen. Haarlem is nu een afro-amerikaanse hood, vroeger woonden er met name joodse mensen. Nu zie je alleen maar van die winkels die net zo goed rondom Mathenesserlaan kunnen staan, incl. pruikenwinkels.

We stopten bij Guggenheim museum. Daar een tourtje gemaakt en inspiratie opgedaan. Er was een foto tentoonstelling, erg leuk om te zien wat je met kunstzinnige fotografie kunt uitdrukken, dit genre ken ik niet zo goed, dus heb me prima vermaakt. Zo ook genoten van een paar bekende schilderijen van Monet, Picasso, Van Gogh en nog een paar andere. Het was zeker de moeite waard.

Daarna weer het park ingegaan en tot het Metropolitan Museum gelopen. Bleek dat die op maandag gesloten is! Hmm, nou, in middels was het drie uur en we hadden honger en geen zin meer in de dierentuin dus zijn we met de bus terug naar de 50e gegaan. Bij de deli om de hoek van het hotel wat gegeten en dan even in de kamer uitgerust.

Om 19 uur was het over met de rust, het Marriot hotel bij Times Square stond op de planning. Op de 48e verdiepping kun je wat drinken en genieten van het uitzicht over de stad, terwijl je zit gaat de verdieping 360 graden rond en je kunt zo de stad vanuit boven bekijken. Het was gelukkig opgeklaard en konden zo wat verder weg kijken. Wederom indrukwekkend.

Enfin. Ben voldoende geprikkeld van alle indrukken, voldaan maar ook een beetje moe. Anders dan thuis, had het wel even nodig, andere indrukken op te doen.

Indrukken zat hier! Na de Vieuw bij Marriot door Broadway gelopen op zoek naar een leuk tentje om te eten. Dat hebben we geweten, eerst nog even shoppen bij GAP, daarna nog winkel in, winkel uit en twee petjes gescoort. Eindelijk een witte NY pet waar ik al sinds dag een naar op zoek was! Die kan ik aftekenen! Daarna door restaurant road (ergens vlak bij 47 en 9 in) gelopen, erg leuk, een verzameling kleine tentjes in de typische huisjes. We hebben veel gelopen want erg duur mocht het niet zijn. Uiteindelijk in een zijstraat van de 48e bij een mexicaan beland. Het eten was goed maar de capirinhas nog beter en en we konden lekker buiten zitten!

Uitgeput om een uur of 23:30 naar het hotel gelopen! Moe maar voldaan...waar blijven de massages?

Erik

Fe vertel eens... wat is er aan de hand? Je verhalen over NY zijn met name beschrijvend en nauwelijks verhalend. Waar is je enthousiasme van voorgaande reizen gebleven? Je hebt het toch wel naar je zin??? Enjoy life!!!!

Brigitte

Hi lief, wat een heerlijke verhalen. Je geeft mij geweldige afleiding tijdens de laatste stressweken van werken. Ik moet ook echt naar NY. Klinkt allemaal zo geweldig! KUS